Czym oświetlić sobie drogę w zimowy wieczór? Zestawienie latarek rowerowych na chłodne miesiące
Mimo że mamy koniec grudnia, wielu zapalonych cyklistów wciąż nie rozstaje się ze swymi rowerami. Niestraszne im deszcz, śnieg czy wcześnie zapadający zmrok - niestrudzenie przemierzają miasto na swych pojazdach. Niektórzy z nich wciąż porywają się na wyprawy w trudny teren i uprawiają jazdę crossową. W dzisiejszym wpisie specjalnie dla nich przygotowaliśmy zestawienie latarek, które pomogą im odnaleźć drogę w zimowych ciemnościach - niezależnie od tego, czy planują oni wyruszyć w odludny i nieprzyjazny teren, czy tylko podróżują po miejskiej dżungli.
Oświetlenie do montażu na kierownicy roweru
Na początku wymieniamy oczywiście oświetlenie stałe, czyli takie montowane na kierownicy. Pierwsze miejsce na tej liście zajęła latarka rowerowa Fenix BC30. Dzięki diodzie Cree™ XM-L2 emituje ona światło o jasności aż 1800 lumenów i zasięgu 170 metrów - parametry, które z pewnością podniosą nasze bezpieczeństwo podczas zimowej jazdy rowerem. Wytrzymała metalowa obudowa jest odporna na upadki z wysokości 1 metra, posiada też szczelność klasy IPX6 chroniącą urządzenie przed strugami deszczu i sypiącym zewsząd gęstym śniegiem. Funkcjonalny dodatek w postaci systemu Dual Beam pozwala na oświetlenie drogi przed nami bez oślepiania osób idących naprzeciwko, co jest szczególnie ważne zimą - czyli o tej porze roku, w której widoczność na ogół i tak jest mocno ograniczona. Solidny uchwyt do zamocowania latarki na kierownicy jest prosty i szybki w obsłudze, tak, że w razie potrzeby urządzenie będzie można szybko zdemontować. Dodatkową zaletą tego modelu jest możliwość wyboru pomiędzy zasilaniem bateryjnym i akumulatorowym.
Na drugim miejscu na liście oświetlenia stałego znalazł się zestaw Mactronic NOISE XTR 03 z dodatkowym akumulatorem 3400 mAh. Latarka posiada diodę Cree XM-L2 LED o jasności 540 lumenów i zasięgu 140 metrów. Aluminiowa obudowa jest odporna na upadki z wysokości 1 metra, nie zostanie więc uszkodzona, gdy poślizgn się na oblodzonej ścieżce. Posiada też szczelność klasy IP64, co oznacza, że jest całkowicie odporna na pył i wnikanie ciał stałych oraz chroniona przed deszczem lub śniegiem padającym ze wszystkich kierunków. Do niewątpliwych zalet urządzenia należy wskaźnik poziomu energii, który pozwoli nam kontrolować czas wymiany lub naładowania akumulatora.
Jako ostatni wymieniamy zestaw lamp rowerowych Mactronic SOLIS obejmujący przednią i tylną lampę. Ta pierwsza wyposażona została w trzy diody Watt LED emitujące światło o jasności 150 lumenów i zasięgu 40 metrów. Zasilana jest ładowalną baterią Li - Ion i posiada wskaźnik poziomu energii. Z kolei lampka tylna generuje światło o jasności 7 lumenów widoczne z odległości 40 metrów. Szczelność klasy IPX4 zapewnia urządzeniom odporność na zachlapanie wodą i śniegiem z różnych kierunków z natężeniem do 10 litrów na minutę. Obie oprawy wyposażone są w specjalne klipsy pozwalające na błyskawiczny montaż i demontaż - funkcja przydatna, gdy zostawiamy rower na mieście i nie chcemy, by jego oświetlenie zostało skradzione. Poza dwiema lampami zestaw zawiera komplet baterii oraz zapasowe uchwyty.
Latarki czołowe na rower
Gdy przychodzi do uprawiania sportu do tego stopnia wymagającego skupienia, zachowania równowagi i dobrej widoczności otoczenia, co jazda rowerowa, na myśl przychodzą przede wszystkim latarki czołowe. Są wygodne w użytkowaniu, a strumień światła z oczywistych względów podąża za naszym wzrokiem, nie musimy więc martwić się specjalnym nakierowywaniem go w preferowaną stronę. Zimową porą jeszcze bardziej zyskują one na znaczeniu - ich pomoc może okazać się nieodzowna w sytuacji, gdy zdecydujemy się na jazdę rowerem pośród ciemności i gęstego śniegu.
Na pierwszym miejscu w tym rankingu umieściliśmy niezawodny model LedLenser XEO19R, w naszym sklepie dostępny w licznych wariantach kolorystycznych. Jest to profesjonalna latarka czołowa, zgodnie z zaleceniami producenta przeznaczona właśnie do jazdy rowerowej ze względu na zapewnione w ten sposób optymalne chłodzenie podczas pracy. Posiada elastyczną opaskę, która może zostać wygodnie zamocowana na kasku. Wyposażona w dwie diody typu High Power LED, emituje światło o jasności aż 2000 lumenów i zasięgu 300 metrów - właściwości, które pomogą nam zwalczyć nawet najbardziej burzliwą zimową noc. Zasilana jest za pomocą akumulatora litowo-jonowego, który dzięki zawartemu w zestawie przedłużaczowi może zostać odczepiony od latarki i schowany np. w kieszeni. Model ten będzie szczególnie przydatny w chłodne miesiące, gdy wieczór zapada szybko i niespodziewanie - a to ze względu na zastosowany w nim zintegrowany czujnik jasności Optisense, dostosowujący natężenie światła do warunków panujących na dworze. Dzięki temu nie musimy kontrolować na bieżąco trybów pracy latarki, mamy też pewność, że nie oślepimy innych użytkowników drogi.
Na kolejnej pozycji umieściliśmy latarkę czołową Mactronic M-Force XTR, wykonaną z wytrzymałego aluminium lotniczego i odporną na upadki z wysokości 1,5 metra. Dzięki szczelności o klasie IPX8 nie zaszkodzą jej zanurzenia w wodzie. Mocna dioda XP-L LED zapewnia światło o jasności 1020 lumenów i zasięgu 165 metrów. Latarka może być zasilana akumulatorem 18650 lub dwiema bateriami typu CR123A. Specjalny wskaźnik umożliwi nam kontrolowanie na bieżąco poziomu naładowania, a blokada przycisku Switch Lock zapobiegnie samoczynnemu włączeniu się latarki, gdy po zakończeniu jazdy będziemy nosić ją w plecaku.
Jako ostatnią - lecz wcale nie najmniej docenianą! - prezentujemy latarkę czołową Fenix HP30R, wyposażoną w dwie diody: białą Cree XP-G2 LED, generującą światło o jasności 1000 lumenów i zasięgu 202 metrów, i czerwoną Cree XM-L2 służącą do sygnalizacji położenia użytkownika. Szczelność klasy IP66 zapewnia urządzeniu całkowitą odporność na wnikanie pyłu oraz na zalanie wodą. Latarka zasilana jest czterema bateriami CR123A, które można ładować poprzez przewód USB, i wyposażona w system ochrony przed przegrzaniem. Zaprojektowana jako urządzenie mające służyć nam podczas różnych form aktywności fizycznych, okaże się nieocenionym kompanem w jeździe na rowerze.
Mamy nadzieję, że pomogliśmy Wam w doborze odpowiedniego oświetlenia do jazdy rowerowej w zimowe miesiące. Pamiętajcie, że o tej porze roku to przede wszystkim kwestia bezpieczeństwa - mając widoczność ograniczoną przez ciemność i opady atmosferyczne, skupieni nie na drodze, lecz na tym, by nie wpaść w poślizg na zaśnieżonych drogach, często narażeni jesteśmy na zderzenie ze zbliżającymi się z naprzeciwka pieszymi lub pojazdami. W takiej sytuacji dobra latarka rowerowa może ocalić nie tylko Wasze zdrowie.
Źródło fotografii: sigmasports.com, nextcity.org, active.com